SZLAMOWE RECENZJE# ALLADIN (SEGA MEGA DRIVE, VIRGIN 1993)

szlamm al

Dzisiejsze gry na podstawie kreskówek są zazwyczaj skierowane do młodszego odbiorcy. Widać to po mechanice rozgrywki, często niedbałej grafice i ogólnym przekazie, że starszy gracz nie ma czego tam szukać, bo taka gra nie jest to dla niego wyzwaniem. I co gorsza przyjemnością. Historia jednak pokazuje, że takie podejście nie królowało zawsze. Jednym z najlepszych dowodów jest wydany w roku 1993 Aladdin.

Zacznijmy od bardzo ważnej rzeczy. Wersja gry, którą opisuję to produkcja wydana na Sega Mega Drive/Genesis i nie ma nic wspólnego z Alladinem na Super Nintendo, Game Boy Advance, czy Sega Master System. To kompletnie inne gry, tworzone przez innych developerów.

Nigdy nie byłem fanem Alladyna. Gdy serial był emitowany w telewizji polskiej zawsze czekałem na coś (moim zdaniem) ciekawszego. Ta niechęć gdzieś pozostała do momentu zdobycia kartridża i umiejscowienia go w konsoli… Sega Mega Drive dysponuje niesamowitym układem odpowiadającym za dźwięk i to w recenzowanym tytule słychać od razu. Świetna ścieżka dźwiękowa nadaje tak mocnego wyrazu całej rozgrywce, że nie sposób od niej nie zacząć. Utwory takie jak „Friend Like Me” czy „The Escape” powodują, że na długo po ukończeniu zechcesz do nich wracać. Muzyka to na szczęście nie jedyny plus.

Grafika do złudzenia przypomina bajki Disneya. Świetna animacja głównego bohatera i przeciwników. Żywe i kolorowe tereny leveli wyglądają niesamowicie i mimo wielu lat na karku trudno uwierzyć, że platformowy Aladdin to taki staruszek. Piękna grafika oraz świetny dźwięk idą w parze z prostym sterowaniem, w którym nie sposób się pogubić. Proste oczywiście nie oznacza słabe. Do dyspozycji oddano dwie funkcje ataku. Rzut zbieranymi po drodze jabłkami w przeciwników lub atak bezpośredni przy użyciu maczety. Do tego skok, wspinaczkę, bieg w ośmiu kierunkach i bieg podwójny. Mimo tego, że tak wiele dzieje się na ekranie nie czuć żadnych spowolnień, późniejszych reakcji postaci itp. To byłoby niedopuszczalne biorąc pod uwagę fakt kilku plansz stawiających na refleks jak lot latającym dywanem czy poziomy bonusowe z przyjazną małpką Abu.

Nie mogło zabraknąć tu też najwierniejszego kompana – Dżina. Tego w grze jest pełno i pojawia się jako checkpoint, znajdźki bonusowe, a jego obecności dopełnia jedna z końcowych plansz. Poziom trudności to przysłowiowa kropka nad i. Ten bowiem rośnie wraz z przebytymi levelami, mimo to nie sprawiając kłopotu. Wykorzystanie trzech możliwości kontynuacji zdarzy się wyjątkowym pechowcom lub niezdarom. Możliwości zdobycia dodatkowych żyć jest wiele – u sklepikarza, w loteriach bonusowych poprzedzających kolejną plansze, znalezienie podczas rozgrywki.

Niestety, nie ma gier idealnych.

aladdin1

Aladdin nie jest pozbawiony wad. Gra jest dość krótka i wystarczy na półtorej, może dwie godziny. Wcześniej recenzowane tytuły również osiągały podobny czas. Ale w tym konkretnym przypadku po prostu chcę się więcej. Końcówka gry, w tym level Inside The Lamp wieje nudą, lokacje są niezrozumiałe i czuć chęć specjalnego pozbawienia gracza żyć. Nie wiem, czy było to spowodowane brakiem pomysłów, czy koniecznością utrudnienia gry w celu przedłużenia rozgrywki. Kolejnym słabym elementem jest fabuła. Przestawiona na kartach z tekstem nijak nie zachęciła mnie do poznania powodów walki Alladyna. No i ostatni najsłabszy element. Bossowie. Ci nie są żadnym wyzwaniem i jedynym plusem jest nieschematyczne pojawianie się tych wrogów typu (plansza=boss).

Mimo tego zachęcam do sprawdzenia Alladina. Nawet jeśli czujecie nigdy nie byliście fanami tej postaci. Moim zdaniem Aladdin to gra idealna dla fanów retro rozrywki, ale także dla tych smęcących pod nosem, że stare gry są brzydkie, pikselowe i szkoda na nie czasu.

5+/6

One response to “SZLAMOWE RECENZJE# ALLADIN (SEGA MEGA DRIVE, VIRGIN 1993)

  1. kojarzę tego Alladyna z PC. Pamiętam te jabłuszka ;-D. I wrednych facetów skaczących na jednej nodze. Była całkiem niezła zabawa, choć w zręcznościówkach nie byłem nigdy asem ;-P

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s