Stary komputer do użytku codziennego?

Nie wiem jakim sprzętem dysponują „czytelnicy” owego bloga jednakże ja dziś opowiem nieskromnie o swoich rupieciach które darze niezwykłą sympatią. Mimo tego że wielu powiedziało by że to maszyna do pisania, a i do tego nie nadaje się już zbytnio. Tekst ten dedykowany jest tym którzy narzekają każdego dnia na swój sprzęt i często marudzą że chodzi jak czołg mimo że mają 16 giga ramu i używają go tylko do internetu:) Zaczynamy.

512 MB RAM i ma chodzić!

Niemożliwe? Możliwe i to bardzo. Używam swojego komputera w zasadzie do wszystkiego, również do pracy i projektów graficznych. Nie narzekam że mi mało. Mimo że mogę rozszerzyć swojego laptopa o kolejne 512 to tego nie robię tego gdyż jestem zadowolony z tego jak pracuje. Korzystam wciąż z Windowsa XP bo nowsze wersje zjadły by mój RAM na śniadanie. Tymczasem ta wersja radzi sobie idealnie z kilkoma ( kilkunastoma) otwartymi kartami w google chrome i włączonym programem graficznym w tle, odtwarzaczem mp3. Pewnie wielu z was próbuje wywąchać podstęp i doszukuje się w tekście parametrów procesora.Hmm.. Pentium M (odpowiednik P4) 2.0 Ghz. Tyle.Do tego Ati Radeon 7200 i dysk 80 GB. Nie ma z tym żadnego problemu. To Pierwszy Laptop który posiadam już od 3 lat i służy. Jedyne co wymianiełem to dysk z powodów technicznych. Compaq n610c jest komputerem poleasingowym i kosztował mnie bardzo małe pieniądze.

W ciągu tego czasu w tamtym roku, całkiem przypadkiem doszła kolejna retro maszynka. Dell Latitiude C800. Tu już system wymagał zabiegów i zabawy w rejestrze. Do tego wtyczki pod google chrome które wyłączały flasha. Dlaczego takie radykalne postanowienia? 192 MB RAM, Pentium 3 800 Mhz, Ati radeon z 16 MB Pamięci. Nie będę oszukiwał. Tu już jest gorzej z pracą. Jednak daje sobie radę jako maszyna do pisania, odpalania filmów (nawet w formacie rmvb) i starszych grach których u mnie pełno. Cena? Tu mogę się pochwalić kolejnym genialnym zakupem. Laptop wyszedł całe 40 zł!

Gdzie twoje ukochane gry?

Jeden i drugi laptop był produkowany na przestrzeni 2004 roku. Wszystkie gry na PC które kupuje na rynku nie mają problemów z możliwościami mojego sprzętu. W żadne nowsze tytuły na PC nie gram. Raz że nie mogę, dwa to jestem w stanie to przeboleć mając tyle konsol w pokoju. Tak więc ten problem znika i gram w co mam. Jeżeli ktoś zastanawia się jak idzie z wcześniej wspomnianą pracą przy grafice z taką kartą graficzną to już odpowiadam. Dobra karta graficzna do grafiki nie jest najważniejsza. Wszystko (czy wektory, czy bitmapy) siadają na procesorze.Oczywiście przy mocnych maszynach obsługa grafiki jest lepsza. Jednakże ja przywykłem do robienia wielkich grafik w skali 1:1 bez większych problemów.

Po co ci dwa laptopy?

Cóż. Kolekcjomania? Aktualnie korzystam z dwóch naraz dzięki programowi Multiplicity. Jest to program który pozwala sterować 2- 9 komputerami za pomocą jednej myszki i klawiatury. W takim przypadku uzależnienie od czytania o grach jest uspokajane na jednym, a na drugim wszystko inne co wymaga full screen.

 Jeżeli kiedyś zechcesz narzekać na swój komputer to zapraszam do ponownego przeczytania tego tekstu.:) Twój nastrój na pewno się poprawi.

21 responses to “Stary komputer do użytku codziennego?

  1. Nie tak dawno instalowałem znajomemu system na Toshibie o podobnych parametrach i muszę powiedzieć, że XP (którego to znajomy sobie zażyczył, ja wolę Linuxa – Ubuntu albo Fedore) chodził na tym naprawdę przyzwoicie.
    Sam jeszcze w zeszłym roku miałem desktopa na P4 3Ghz, 512 Ram, Radek 3650 i też nie marudziłem. Tak jak napisałeś, jeśli ktoś gra na konsolach to mocny PC nie jest mu potrzebny.

    • Też swego rodzaju fanem linuxa jestem. Jednakże wszelkie ulubione dystybucje między innymi właśnie Ubuntu stają się ciężkie. XP zdecydowanie lepiej chodzi. Używał bym jednak zapewnie linuxa gdyby nie programy graficzne i brak odpowiedników. Wine nie spełnie moich wymagań. Najlepszy jednak jest mit jak rodzice swoich pociech przychodzą do sklepu, komisu itp. i mówią „Panie, nic drogiego. To tylko dzieciakowi do gier ma być.”🙂

      • Masz rację, że XP na starych maszynach chodzi lepiej, choć Ubuntu 13.04 jest znacznie lżejszy od poprzedników. Co do programów graficznych to nie używam, więc się nie wypowiadam, do tego co potrzebuje w zupełności wystacza mi Gimp… a co do wine to musze stwierdzić że często jest on lepsy niż system, który emuluje (zupełnie odwrotnie niż w przypadku emulacji konsol;) starsze programy (np. lubie wracać do Championschip managera 01/02) chodzą na nim lepiej niż na win7. Na nowych win jest ekran 4:3 i program wykorzystuje tylko jeden rdzeń – co w przypadku mobilnego i5 powoduje nieustanne wycie wiatraków w lapie (bo i5 ma HT więc w efekcie cm korzysta tylko z połowy rdzenia i rozgrzewa go do czerwoności – za to pod wine nie dość, że wszystko śmiga w 16:9 to jeszcze korzysta ze wszystkich rdzeni, przez co wiatraki w lapie nie warują. Także w przypadku moich małoprofesjonalnych zastosowań to wine jest dużo lepszy niż windows, którego ma emulować;)))

  2. Mój laptopo ma 4 lata już i wymagał kilku drobnych zabiegów jak wymiana klawiatury, czy generalne czyszczenie (przegrzewał się jak szalony)… Nie pogram na nim za dużo, chociaż jak się uparłam to Wiedźmin jedynka szedł z tak niskimi fpsami, że płakać się chciało, ale poszedł i przeszliśmy! W spadku po szwagrze dostaliśmy też PCta, szwagier kupił kombajn do najnowszych gier, a nam dał swego staruszka. Monitor kupiliśmy za 20zł w internecie, potem koleżanka dała nam LCD najstarszej generancji :O… Kończy się tak, że w żadną nową gre PCtową zagrać nie możemy. PC ma karte graficzną i miescje ale nie ma RAMu i gówniany procesor, laptop ma RAM i procesor, ale 128mb karty i wieczny brak miejsca… Nigdy nie ma idealnie🙂

  3. na swoich kompach korzystam z visty (niestety), która nie tylko żre ram, ale i zagrzybia dysk twardy gigabajtami zbędnych danych… Tablet i smartfon to android, znacznie przyjemniejszy system pod względem zużycia zasobów, ale jednak mniej funkcjonalny…

      • Wszystko ma swoje plusy i minusy. Kwestia tego kto, co sobie życzy🙂 Ja wciąż jestem rozrywany między linuxem, a windowsem. Ktoś mógłby powiedzieć że mogę mieć 2 na jednej maszynce. Jednak to nie to samo.Nie można też mieć wszystkiego:)

      • dwusystemowe kompy to nawet niezłe rozwiązanie jak się ma duży dysk twardy😉. Ja bym jednak wolał, aby producenci oprócz wariantów mocno napakowanych oferowali także systemy w wersji light, o prostszej estetyce, ale konfigurowalne, umożliwiające dostosowanie obciążenia zasobów do potrzeb. Bo nie oszukujmy się: winda 75% obciążania procesora, ramu i hdd generuje na wyrost. Jeśli ktoś używa kompa do netu i pisania tekstów to potrzebuje innej funkcjonalności niż gracz czy grafik. A Bogiem a prawdą, nawet potężne programy graficzne są mniej obciążające niż Winda sama w sobie, co jest śmieszne….

  4. @Onibe
    Mówisz masz:
    http://linuxiarze.pl/sparkylinux/
    polska dystrybycja linuxa, bardzo lekka (polecam szczególnie edycję „ultra” (nazwa ultra od szybkości działania) bardzo chwalona na świecie, tu masz jedną zagraniczną recenzję:

    dla porównania powiem, że osławiony Ubuntu 13.04 dostał od tego gościa 75% a Sparky 80%
    a co do dwóch systemów na jednym kompie to ja korzystam z tego na co dzień. Winda do grania, linux do wszystkiego innego. Taka instalacja jest dziś banalnie prosta. Wystarczy zainstalować winde, a potem uruchomić instalację linuxa. Nawet nie trzeba mieć przygotowanej partycji, bo program instalacyjny sam ją sobie przygotuje, można nawet wyciąć część z partycji na której mamy już zainstalowanehgo windowsa nie tracąc tej instalacji. Zachęcam do spróbowania… i wcale nie trzeba mieć dużego HDD bo większości dystrubucji linuxa wystarczy jakieś 8Gb.

      • System jest bardzo prosty w użytku ale sama instalacja dość niestandardowa, gdybyś miał problemy to zajrzyj do poniższego linka, gdzie twórcy opisali krok po kroku jak przez tą instalkę przebrnąć:
        http://linuxiarze.pl/sparkylinux-instalacja/
        a jeśli ktoś nie potrzebuje systemu lekkiego bo ma nowszy sprzęt i chciałby podbajerowany to polecam OpenSuse 12.3
        jeśli za to ktoś jest początkujący i szuka łatwego w obsłudze systemu to najlepszy będzie Ubuntu – tylko nie polecam najnowszej wersji 13.04 (jest jeszcze bardzo zabugowana) tylko znacznie bardziej dopracowaną 12.04 jest bardzo udany polski remix tej wersji z „pisklakiem” czyli programem który jeszcze ułatwia początkową konfigurację systemu i obszerną polską instrukcją obsługi:
        http://ubuntu.pl/pobierz.php
        z lekkich to oprócz wspomnianego sparky warto też sprawdzić zbudowany właśnie na UBuntu 12.04 Linuxlite
        http://www.linuxliteos.com/

  5. Ja korzystam z leciwego już niestety MacBook’a, ostatni model z białej serii której niestety już nie ma w sprzedaży. Ogólnie oprócz tego że trochę wymięka przy renderowaniu moich filmików to jestem z komputera bardzo zadowolony. Od ponad 3 lat działa bez żadnej awarii, bateria cały czas trzyma 4-5 h. Jednak jego największa zaleta jest dla mnie system, nie to że nie lubię Windowsów, akurat używam ich w pracy i nie narzekam ale OS X po prostu jest przyjemniejszy, gest multitouch, fajny system zarządzania otwartymi aplikacjami, obsługa wielu pulpitów to wszystko rzeczy bez których ciężko mi się obyć gdy pracuje na Windowsie. Pograć też się nawet na tym sprzęcie da pograć (Nvida GeForce 320M) ale jestem raczej konsolowcem, na kompie odplama czasem jakieś indie gierki jak FTL, albo klasyki z gog.com, polubiłem tą stronę odkąd wprowadzili support dla Mac OS:)

    • Przyznam szczerze że nieco zazdroszczę mimo że leciwy. Mi się jednak najbardziej marzy ten jeszcze starszy model coś jak ibook g4, lub clamshell „muszelka”. Muszelka ze względu na to że najbardziej mi się kojarzy z dawnymi czasami i starym fajnym designem obudowy. Mimo że wątpie że takowy zdaje się jeszcze do pracy to kiedyś w momencie gdy przybędzie wolnej gotówki to znajdzie swoje miejsce u mego boku któryś z tych modeli.

Skomentuj

